تبلیغات
معلم نو - مدیریت کلاس
شنبه 2 آبان 1388

مدیریت کلاس

   نوشته شده توسط: m2z    نوع مطلب :راهنمای معلم ،

چگونگی برخوردباصحبت نابجای دانش آموزان:

صحبت نابجای دانش آموزان می تواند جلسات درسی رامختل کند.دانش آموزانی که ضمن درس صحبت می کنند،از انجام تکالیف باز می مانند وباعث پرت شدن حواس سایر دانش اموزان نیز می شوند.اصلاح این بی انضباطی پیشرفت درس راکند وو کلاس راتا حدی ناخوشایند می کند.بنابر این وجود مقررات روشن درباره ی اینکه دانش اموزان چه موقع مجاز به صحبت کردن هستند وچه موقع مجاز نیستند؛حائز اهیت است.این بدان معنا نیست که صحبت کردن باید درتمام اوقات ممنوع باشد.درزمان کار درگروهای کوچک وبعضی از تمرین کلاسی ،صحبت باصدای آرام می تواند مناسب باشد،اما درجریان ارائه مطالب به کل کلاس این کار مناسب نیست.

برای رفتار دانش آموزان درخلال پرسش گری نیز باید مقررات مشخص وضع شود.معمولا جز درمورد بازی های پاسخ سریع،دانش آموزان مجاز نیستند که بافریاد پاسخ  دهند وباید به گوش دادن به پاسخ ها ونظرات دیگران وادار شوند.ممکن است درجریان انتقال های درسی،صحبت با صدای بلند صورت بگیرد.به عقیده بوریچ (19969 بهتر است درجریان انتقال که مجاز کردن صحبت باصدای آرام مشکل ساز وغالبا بی نتیجه است،قاعده ی صحبت نکردن اعمال شود.

 خط مشی های رفتاری برای کل مدرسه

مدت زیادی است که پژوهش های کارآمدی مدرسه اهمیت خط مشی های رفتاری مدرسه شمول درایجاد مدرسه ای باگرایش علمی ودارای پیشرفت بال رامتذکر شده اند(برای مثال رینولدز،1992) داشتن یک خط مشی مدرسه شمول که تامین کننده همسانی درتبعیت از قواعد مربوط به دروس برای دانش آموزان است.برقواعد معلم ساخته ترجیح دارد.این امر برای معلم به وضوح به معنای صرف وقت وانرژی کمتر برای آموزش قواعد به دانش آموزان کلاس استوبرای تقویت این قواعد می توان آنها رادتمام کلاس ها،سالن ها وراهروها به نمایش گذاشت.

مشارکت دانش آموزان دروضع مقررات ،غالبا می تواند برای تقویت حس مالکیت ومسئولیت مشترک درقبال آنها وبرای همکاری آنها(به خصوص دانش آموزان بزرگتر)دراعمال مقررات ودستورالعمل هامفید باشد.این قواعد می توانند تا حدودی گسترده باشند،اما هرگز نباید تعداد  آنها آنقدر زیاد باشد که دانش آموزان آنها راکم اهمیت تلقی کنند.مقررات معدودی که قابل فهم واجرا باشند.نسبت مقررات مفصل وپر تعداد که اجرای آنها نیز دشوار است،کارآمد ترخواهند بود

نمونه ای از مقررات مدرسه شمول؛

v    همیشه آهسته صحبت کنید.

v    به دیگران گوش دهید.

v    همیشه تمام تون خود رابه کار بگیرید.

v    به دانش آموزان دیگر گوش د هید وبه آنها احترام بگذارید.

v    در راهروها ندوید.

اگر در مدرسه ای این قوانین مدرسه ای نبود خود معلم می تواند قوانینی راباکمک دانش آموزان وضع کند.واین قوانین درصفحه اول دفتر نوشته شود وچند بار درجلسات مختلف درسی توسط معلم ودانش آموزان خوانده وتکرار شود.ودر صورت لزوم یک نمونه بزرگ وزبیا وخوانا درمحلی از کلاس نصب شود. واگر دانش آموزی یگ قانون رارعایت نکرد معلم به دانش آموزان بگوید: (حسن ،کدام بند قانون کلاس رااجرا نکرد؟) ودربارهای اول تذکر داده شود وبرای بارهای بعدی درقسمتی از چک لیست نمرات مثبت یامنفی بصورت کمی (5-4-3-2-1)ویاکیفی(عالی-خوب-متوسط-ضعیف)درج شود ودرپایان 2هفته یا ماه نمرات میانگین گرفته شوند ودردفترنمره به عنوان نمره نظم ونمره فعالیت (که اهمیتشان ازدرس نیز مهم تر است)ثبت شوند

متاسفانه اکثر معلمین محترم قوانین کلاس رادرزمانهای پراکنده وبنابه وضعیت پیش آمده مطرح می کنند .مثلا وقتی دانش آموزان صحبت می کنند،معلم می گوید: (از این به بعد اگر کسی حرف بزند بیرونش می کنم ویا... ).درحالی که گاهی دانش آموزان  می بینندمعلم این قانون رااجرا نمی کندواین قانون توسط دانش آموزان یا معلم فراموش شده است.؛زیرا این قانون لحظه ای بوده وتوسط معلم ودانش آموزان نهادینه نشده است.

پس فهمیدیم که هرتیمی ،گروهی ،شرکتی ،کارخانه ای،کلاسی باید برای خود قوانینی داشته باشد تا نظم درآن مکان دایر باشد وکسانی که قوانین رارعایت نمی کنند ،جرایمی رادرنظر گرفت.

درنمونه زیرجدولی از مقررات که توسط من ودانش آموزان نوشته را می آورم که ثبت نمرات توسط سر گروه ها(معلم یار ها) بصورت هفته ای درج می شود که گاهی من نیز دربعضی مواقع دردادن نمرات مثبت ومنفی به آنها کمک می نمایم.(به ویژه درشماره های 1.5)درپایان ماه میانگین نمرات ،دردفتر نمره نوشته وبانمره کتبی جمع می شود ومعدل نمره درقسمت نمره ماهیانه ثبت می شود وخود دانش اموزان نیز درقسمت آخر دفترشان نمره کتبی ،نظم، فعالیت وکل ماهیانه می نویسند.


                                                              به نام خدا

روش ارزشیابی سرگروه           ماه: آبان                             نام گروه: ابن سینا                                                                                نام سرگروه: محمد محمودی

ردیف

انتظارات

حسن محمودی

علی خلجی

میثم یزدی

علی رحمانی

1

به کلاس درس توجه دارد ودر پرسش وپاسخ کلاسی شرکت میکند      -مهارت

 

 

 

 

2

در گروه فعالیت می کند تاگروه به پاسخ درست برسد  مهارت

 

 

 

 

3

هنگام مراجعه به گروه بیشتر سوالات راپاسخ داده است- مهارت

 

 

 

 

4

احترام به اعضای گروه وسرگروه رادارد                نگرش

 

 

 

 

5

گفتگوهایش راآرام انجام می دهد وبرای صحبت کردن ا اجازه میگیرد-نگرش

 

 

 

 

 منبع: http://majid-1350.mihanblog.com/post/18



How much does it cost for leg lengthening?
دوشنبه 27 شهریور 1396 06:41 ب.ظ
At this moment I am going to do my breakfast, afterward having my breakfast coming yet
again to read other news.
chaturbate private hack
دوشنبه 13 شهریور 1396 02:48 ق.ظ
I'm really loving the theme/design of your website.
Do you ever run into any internet browser compatibility problems?
A handful of my blog visitors have complained about
my site not working correctly in Explorer but looks great in Safari.
Do you have any solutions to help fix this issue?
How does Achilles tendonitis occur?
شنبه 4 شهریور 1396 02:36 ب.ظ
Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the book in it or something.
I think that you can do with some pics to drive
the message home a bit, but other than that, this is
magnificent blog. A fantastic read. I'll definitely be back.
earleenwilkerson.blog.fc2.com
شنبه 14 مرداد 1396 01:41 ب.ظ
Have you ever considered writing an e-book or
guest authoring on other websites? I have a blog centered
on the same information you discuss and would really like to have you share
some stories/information. I know my readers would value your work.
If you're even remotely interested, feel free to shoot me an e mail.
Katrin
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:34 ب.ظ
Please let me know if you're looking for a writer for your site.

You have some really great articles and I think I would be
a good asset. If you ever want to take some of the load
off, I'd really like to write some content for your blog in exchange for a
link back to mine. Please blast me an email if interested.
Regards!
BHW
شنبه 26 فروردین 1396 04:06 ق.ظ
hey there and thank you for your information – I have certainly picked up anything new from right here.
I did however expertise a few technical points using this website, since I experienced to
reload the site a lot of times previous to I could get it
to load properly. I had been wondering if your web hosting is
OK? Not that I'm complaining, but sluggish loading instances times will often affect your placement in google and can damage your quality score
if advertising and marketing with Adwords. Well I am adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot
more of your respective interesting content.

Make sure you update this again very soon.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر